De Konijnenbelt

 

Tijdlijn van het gevlucht van de Konijnenbeltsmolen

Op deze pagina staat een overzicht van alle gebeurtenissen met het gevlucht van de Konijnenbelt.



2018 of 2019 (?): De herstelde buitenroede wordt gestoken
Het is nog niet duidelijk wanneer er een nieuwe buitenroede voor de Konijnenbeltsmolen beschikbaar is. Er zijn in Nederland 48 molens met een of twee gedeelde roeden die vervangen moeten worden. De productiecapaciteit van nieuwe roeden is niet groot en molens die beroepsmatig moeten draaien, gaan voor.


21 september 2017: De Konijnenbelt draait weer met twee wieken
Op 21 september is de afgekeurde buitenroede door de molenmaker Doornbosch gestreken (eruit gehesen). Nu mag de molen weer draaien met de twee overgebleven wieken op de binnenroede.

Zie hier voor een verhaal en foto’s en hier voor meer foto’s.


april 2017: De molen stilgezet
De molen mag niet meer draaien van de gemeente Ommen. De RCE (De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) heeft dit geadviseerd de molen wegens een probleem dat zich zou kunnen voor doen met de in 2015 geïnstalleerde buitenroe. Dit is een zogenaamde gedeelde molenroede. Zie op deze pagina voor een verklaring.

In Nederland hebben 48 molens dit probleem met een of twee roeden. Ook de molen in Vilsteren heeft nu twee wieken.


10 oktober 2015: Officiële opening Konijnenbelt
Op zaterdag 10 oktober 14.00 uur is, na de restauratie van de molen volgend op het ongeval van 16 augustus 2014, de molen weer heropend door de locoburgemeester van Ommen, de heer Ko Scheele. Zie hier voor meer informatie en voor een verslag met foto’s van de opening.


11 juni 2015: Herstelde roede gestoken
Na het ongeluk op de Konijnenbelt op 16 augustus 2014 is een nieuwe buitenroede roede gestoken als vervanger van de geknikte roede. (Bouwjaar 2015, Nummer 309R) (nu met een lengteaanduiding op het typeplaatje van 22.80 in plaats van 22.78 m). Zie de foto’s


16 augustus 2014: Ongeval op de Konijnenbelt
Door een defect aan de springbeugel kon tijdens het draaien de bovenas van de molen dompen: de achterkant met het penlager is omhoog gesprongen. Een met volle snelheid draaiende wiek sloeg hierdoor in het molenlijf. De kap en de romp zijn flink ontzet en de nieuwe buitenroede is geknikt. Deze roede was sinds maart 2014 de vervanger voor de potroede uit 1936. (?)
Zie foto’s en een analyse van het ongeval.


25 maart 2014: De Konijnenbelt nieuwe roeden
De nieuwe roeden worden in de molen gestoken (erin gehesen). De binnenroede is de herstelde potroede (nummer 1886 uit 1901), de buitenroe is een nieuwe gelaste Vaags roede (Bouwjaar 2013, Nummer 309 met een lengteaanduiding op het typeplaatje van 22.78 m). Zie de foto’s waarop de roeden in de molen worden gehesen.


30 augustus 2013: Renovatie Konijnenbelt
Molenmaker Doornbosch is begonnen met het herstel van molen Konijnenbelt. De twee roeden, waaraan de wieken bevestigd zijn, zullen gestreken worden (uit de molen getild) en daarna hersteld of vervangen worden. Zie het bericht in Vechtdal Centraal


Juli 2013: Renovatie Konijnenbelt
Molen Konijnenbelt wordt grondig gerenoveerd waardoor de molen weer draaivaardig wordt. Voor de renovatie worden onder andere ook de roeden gestreken (uit de askop gehesen). Zie het bericht in Vechtdal Centraal..


1936: Potroede
De buitenroede wordt een geklonken potroede (Pot nr. 2750, 1936, 22,90 m). Dit is de roede die na de renovatie van 2013 wegens een slechte staat vervangen wordt door een gelaste stalen roede.


193x: Dekkerwieken

Het wieksysteem van de Konijnenbelt is op een bepaald moment ‘half-verdekkert’. Hierbij krijgt de roede van het Oudhollandse systeem een stroomlijn achter de windborden.


1901: Potroede
De binnenroede wordt een geklonken potroede (Pot nr. 1886, 1901, 22,90 m). Dit is de roede die na de renovatie van 2013 hersteld is en nog steeds op de molen aanwezig is.